Ervaringsdeskundigheid

Situering

Ziekenhuizen willen patiënten en patiëntenverenigingen meer betrekken bij de uitbouw van kwalitatief hoogstaande zorg. Dankzij het onderzoek van dr. Eva Castro is er nu een duidelijke methode om ervaringsdeskundigen actief te laten participeren. Die aanpak werd succesvol getest in UZ Leuven onder begeleiding van Trefpunt Zelfhulp vzw.

Wat doet een ervaringsdeskundige?

Ervaringsdeskundigen maken het verschil. Zij bieden patiënten een luisterend oor, delen praktische tips en geven herkenning. Door hun eigen ervaring kunnen ze zich inleven in wat een patiënt doormaakt én ondersteunen wanneer dat nodig is.

Daarnaast bouwen ze mee aan betere zorg: ze signaleren verbeterpunten, stemmen af met zorgverleners en versterken de communicatie tussen alle betrokkenen. Geen woordvoerders, wél – aanmoedigers zodat patiënten zélf hun stem laten horen.

Opstart ervaringsdeskundigen

Aan de start van ervaringsdeskundigheid gaat een intensief co-designtraject vooraf. Zorgverleners en de ervaringsdeskundigen denken samen na over de aanpak van ervaringsdeskundigheid op de werkvloer, om zo te komen tot een plan van aanpak op maat van elke afdeling. Voor zij van start gaan, volgen de ervaringsdeskundigen ook een opleidingstraject voor het verwerven van de gepaste competenties, vaardigheden en kennis.

Rol ZOPP vzw

De kracht van zorg zit niet enkel in kennis, maar ook in ervaring. Bij ZOPP-vzw Oost-Vlaanderen geloven we dat ervaringsdeskundigen een unieke meerwaarde brengen op de ziekenhuisafdeling. En die waarde ondersteunen we graag – vóór, tijdens én na hun inzet. ZOPP vzw Oost-Vlaanderen ondersteunt ED op verschillende manieren:


  • Individuele coaching: ZOPP Oost-Vlaanderen ondersteunt en begeleidt ervaringsdeskundigen actief via individuele coaching. Concreet gaat dit over een luisterend oor, persoonlijke begeleiding en ruimte voor groei. Zo kunnen ervaringsdeskundigen hun rol vol vertrouwen opnemen.
  • Intervisiemomenten vol inspiratie
    Regelmatig brengen we ervaringsdeskundigen per afdeling samen.  Positieve ervaringen en aandachtspunten krijgen een plaats in het gesprek en worden waar mogelijk gedeeld met zorgverleners tijdens werkgroepen.
  • Opleiding en opvolging: Nieuwe ervaringsdeskundigen starten met een opleidingstraject. Nadien volgen we de samenwerking met de ziekenhuisafdeling nauw op via evaluatiemomenten én afstemming met verantwoordelijken.
 Ziekenhuizen in beeld: ZOPP Oost-Vlaanderen onderzoekt momenteel welke ziekenhuizen al werken met deze participatieve aanpak.
Meer diensten Ervaringsdeskundigheid

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x